
-
Vi fortsätter att lyfta företagare
Vi presenterar Pelle Jonsson, ambassadör nummer två för #lyftenföretagare.
Han är ”Pelle med skägget” eller ”Webbpelle” för många, men mannen bakom skägget är mer än så. Pelle är svetsaren som hellre ville jobba med media, som ville bo kvar på orten men som insåg att hans drömjobb inte fanns i en befintlig anställning. Han startade eget.
Namn: Per Jonsson
Ålder: 49 år.
Gör: Delägare & affärsutvecklare, Svensk Webbhandel AB.
Bor: Torsåker.
Familj: Fru, två barn, katt och hund.
Hur föddes idén till din verksamhet?
Jag och min kompis Matte (Mattias Johansson) delade intresset för media, sett ur olika perspektiv. Matte programmerade och byggde, medan jag var mer fokuserad på film och på att sälja in idéer. Kombinationen var perfekt. Aluline i Hofors blev vår första gemensamma kund och vi producerade deras hemsida redan 1996. År 2000 slog vi våra påsar ihop på riktigt, genom att jag anställde Matte i mitt bolag WiFi Productions AB. Vi utvecklade nya affärsidéer, formade om verksamheten och anpassade den utifrån våra kunders önskemål. Resultatet blev Svensk Webbhandel AB (2007), där jag och Matte är delägare.
Beskriv verksamheten.
Vi jobbar med specialanpassad webbproduktion. Ungefär 60 % av verksamheten är tillägnad byggande av webbutiker och 40 % av speciallösningar i form av fullständiga system. Vi jobbar med eller utan kopplingar till affärssystem som Visma Administration eller Pyramid Business Studio. Allt vi gör är skräddarsytt och kundanpassat, vi skruvar på alla skruvar.
Var har Svensk Webbhandel sitt kontor?
Vi finns på tre orter; Hofors, Sundsvall och Stockholm. I Hofors finns vi på Faluvägen 29, i Sundsvall ligger kontoret på Storgatan 29 och vår medarbetare i Stockholm jobbar hemifrån.
Hur många anställda är ni?
Vi är totalt 11 stycken. På kontoret i Hofors sitter sju personer, på Sundsvallskontoret finns tre medarbetare (bland annat Matte) och så har vi en anställd som sitter i Stockholm.
Beskriv dig själv som person.
En lösningsbenägen idéspruta som ser möjligheter i det mesta.
Vad har du för utbildning?
Efter grundskolan utbildade jag mig till svetsare vid Böle industriskola, men inom mitt nuvarande yrke är jag självlärd. Jag har gjort alla fel och jag har lärt mig av misstagen, det är så man utvecklas.
Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Jag brukar börja morgonen med administration, går igenom leverantörsfakturor, kollar mejlen och så. Under förmiddagen har vi en intern genomgång för att stämma av vad som är på gång och hur alla ligger till. Sedan väntar vanligtvis en till två kundmöten. Vår kundkrets finns främst i storstadsregionerna, så det vanligaste är möten via Teams. På lunchen blir det promenad med min hund Peanut, (som alltid hänger med husse på kontoret). Det är en bra ”hjärnrensare”, så den är viktig.
Vad är sämst med att vara egen företagare?
Att man har ett enormt ansvar, både gentemot personal och mot kunder.
Att man arbetar mycket, svårt att få till längre semestrar eller att vara sjuk.
Att man måste ha koll på alla regler, lagar och förordningar.
Har ni några samarbeten med andra företag i Hofors kommun?
Ja vi samarbetar med bland annat Enerco när det gäller ett system för planering av förebyggande underhåll i tung processindustri. Det systemet utvecklar och säljer vi tillsammans mesta dels i närregionen. Vi skulle gärna ha fler sådana samarbeten där vi står för det digitala och partnern står för branschkunskapen. Det brukar bli grymt bra!
Hur ser en riktigt bra dag på jobbet ut för din del?
Vackert väder gör mig glad, så en fin dag när jag vet att Peanut och jag kommer att få en härlig lunchpromenad, är en bra start. För övrigt älskar jag när supportlådan är liten och när jag har roliga kundmöten på agendan. Gärna möten som rör utvecklingsfrågor och möjliggöranden.
Som egen företagare antar jag att det är lätt att ta med sig jobbet hem?
Hemma är hemma och jobbet är jobbet, det är jag väldigt noga med. När jag åker hemifrån strax efter sex på morgonen kopplar jag på jobbhjärnan och stänger av den när jag släcker och låser kontoret vid fyratiden. Jag byter till och med kläder när jag kommer hem från jobbet, för att markera att jag kommit hem.
Om du får till en ledig dag, hur ser en perfekt sådan ut?
Jag blir väldigt mätt på det sociala genom mitt jobb, så när jag är ledig är jag ganska tråkig. Jag stänger av mobilen och datorn och tar mig ut i skogen. En solig dag med en kaffetermos och Peanut som sällskap i en väldoftande tallskog är underbart. Annars tar jag gärna en sväng med husbilen.
Har du någon ”Bucket List” för 2023 – vad vill du göra?
Jobbmässigt vill jag hitta nya, interna effektiviseringslösningar för att uppnå ett ännu bättre resultat både gentemot kunder och inom företaget. Privat har jag länge velat resa norrut med husbilen. På semestern blir det oftast att man beger sig söderut, men Sverige är ett långt land och jag vill gärna utforska de norra delarna. Även Lofoten i Norge är ett drömresemål.
Pandemin, hur påverkade den dig och företaget?
Inte nämnvärt. Med tanke på att våra kunder befinner sig långt från oss, så är digitala möten vardag för oss. Vi har alltid haft möjlighet att jobba hemifrån så det blev egentligen ingen skillnad för oss. Däremot märker vi att våra kunder blivit mer digitala i sitt arbetssätt.
Hur marknadsför ni er?
Väldigt lite. Unikheten i det vi gör innebär att vi har stora återkommande kunder. Nya kunder får vi via referenser.
Avsluta meningen; Om fem år…
… har vi utvecklat vår spetskompetens ännu mer. Då har vi plockat bort tjänster som andra kan leverera istället och jag och Matte är inte lika oumbärliga på företaget. Vi har ca 15 anställda och en omsättning på mellan 15-20 miljoner.