REGISTRERA DIG FÖR NYHETSBEVAKNING!

Registrera dig och bli meddelad när vi lägger till nyheter på webbsidan. Att prenumerera på våra uppdateringar är givetvis gratis.

veckans lunch
kalender

9 december

För åtta år sedan tog han över dåvarande Statoil i Hofors.
Sedan dess har stationen hunnit byta namn till CircleK, man har gjort en stor investering i tvätthallen och inredningen har förnyats.
I dagens lucka stiftar vi närmare bekantskap med Lars Åkesson och tar reda på vilka namn som finns på stationens Wall of fame.

Lars Åkesson började sin arbetskarriär som extraanställd på Esso i Sandviken. Det var 1978 och sedan fortsatte han på olika stationer i Stockholm, Uppsala och Gävle innan han 1987 var med att starta upp Statoil på Gävle Bro.
– Det var lite annorlunda då. Bland annat fick man planera sortiment och inredning själva, idag är vi mer styrda. Kunderna ska känna igen sig när de kliver in hos CircleK, oavsett var i landet du är. Jag har fått ett undantag i sortimentet och det är att jag får sälja popcorn som är tillverkade i Hofors.
Efter Gävle Bro blev det en annan station inom samma koncern i Falun för att för åtta år sedan ta över i Hofors.

Sommaren 2012 gjordes en stor investering i tvätthallen och nästa år är det dags igen.
– Jag tycker att maskinerna ska bytas ut med jämna mellanrum och vi fortsättar att investera för Hofors bästa.
2013 utsågs Lars Åkesson till Årets företagare i Hofors kommun. I höstas var han och CircleK nominerade till branschutmärkelsen Årets station.
– Vi slutade på en andraplacering vilket är otroligt hedrande och ärofullt, det finns många stationer runt om i landet och då pratar vi inte bara CircleK-stationer utan alla olika bolag.

Stamkunderna hos Lars Åkesson är dels lokala, men lika många är pendlare.
– En härlig mix av kunder skulle jag kalla dem.
På stationen i Hofors händer det också allt som oftast att man får besök av kändisar och kungligheter.
– Ja, prins Carl Philip och prinsessan Sofia brukar stanna här ibland, även kronprinsessan Victoria har varit här. Carola har också varit här och träffade några trevliga ungdomar som hon skrev om i sociala medier. Sen så har vi musiker och sportjournalsiter och många fler.
Alla har de dock en sak gemensamt. De hamnar på CircleKs Wall of fame som finns i stationens fikarum.

8
21
17
5
14
20
19
9
1
2
7
23