REGISTRERA DIG FÖR NYHETSBEVAKNING!

Registrera dig och bli meddelad när vi lägger till nyheter på webbsidan. Att prenumerera på våra uppdateringar är givetvis gratis.

veckans lunch
kalender

5 december

Dacke Hajo kom från den kurdiska delen av Syrien till Sverige 1992, han drömde om att bli advokat men hamnade i restaurangbranschen, fastnade för den och blev kvar.

Sedan december 2013 driver han Gästgiveriet i Torsåker, den här gången för den tredje i ordningen och den här gången är han i Torsåker för att stanna säger han.

Första gången var 1999, andra gången 2005 och nuvarande gång sedan fem år tillbaka. För tredje gången driver Dacke Hajo Gästgiveriet i Torsåker, eller Gästis som det kort och gott kallas.
Dacke har sagt att första gången han klev in på Gästis såg han möjligheterna.
- Jag såg charmen med ett gammeldags gästgiveri och det ville jag skapa. Det är en gammal historia kring huset och jag tror att jag är på god väg att skapa drömbilden av Gästis som jag hade.
Sedan den senaste gången han tog över Gästis har lokalerna fått rejäla ansiktslyft, pizzerian har fått en egen ingång, en garderob har byggts och han har gjort en uteservering.
Högsäsong på Gästis är när det är arrangemang av olika slag. Alltifrån midsommarafton, julshow, den årliga brännbollsturneringen eller när Torsåkers IF (som har sin hemmaplan Vindarnas Tempel näst intill Gästis) kliver upp en division i fotbollen.

8
21
17
5
14
20
19
9
1
2
7
23