REGISTRERA DIG FÖR NYHETSBEVAKNING!

Registrera dig och bli meddelad när vi lägger till nyheter på webbsidan. Att prenumerera på våra uppdateringar är givetvis gratis.

veckans lunch
kalender

24 december

Vi har kommit till den sista luckan i vår julkalender.
I denna lucka hittar vi en företagare som ser möjligheter i det mesta – oavsett om det gäller inglasningar eller travhästar. Eller varför inte att satsa på olivolja från Grekland.
I dagens lucka, på självaste julafton, hittar vi Bengt Westerberg.

Bengt Westerberg är den sista företagaren vi presenterar i vår julkalender för 2018.
Han säger själv att nyfikenheten i honom har bidragit till att bli den entreprenör han är idag, nyfikenheten och att han älskar möten med människor.
Bengt kommer från en företagarfamilj och hans pappa Harald var skrothandlare i botten.
- Han handlade även med antikviteter så det där med företagande har jag med mig från barnsben.
Det är också Westerbergs skrot, som Harald en gång i tiden arbetade i, som är moderbolaget för Bengts verksamheter som han har idag.
Aluline, Hofors Glasmästeri och Böle Handelscenter är företag under Westerbergs flagg och inte att glömma är Kontomari där man säljer (framför allt) olivolja från den lilla byn Kontomari på Kreta.
Sedan några år tillbaka äger han även en industrifastighet i Böle-området där han hyr ut lokaler.
- Jag brukar säga att jag inte är rädd för att testa nya saker och jag brukar ta snabba beslut. Jag har bland annat provat att driva fiskodling i Dalstuga.

Att driva företag i Hofors kommun är något som Bengt tycker har varit bra.
- Att Hofors är en liten kommun ser jag som positivt och jag har inte upplevt några bitar som speciellt svåra. Fördelen med en liten kommun är att man kan vara med och röra överallt, man vet hur beslutsvägarna måste gå och i en liten kommun kan de vara korta. Man vet vem man ska prata med.

Att Bengt Westerberg är entreprenör ut i fingertopparna råder det ingen tvekan om, men nu säger han själv att det är dags att fasa ut lite och låta andra ta över.
- Min idé är att kunna ägna mig mer åt min hobby med travhästar. Det är ett intresse jag haft i 20 år och som jag känner att jag vill lägga mer tid på. Jag jobbar på det, sakta men säkert.

8
21
17
5
14
20
19
9
1
2
7
23