REGISTRERA DIG FÖR NYHETSBEVAKNING!

Registrera dig och bli meddelad när vi lägger till nyheter på webbsidan. Att prenumerera på våra uppdateringar är givetvis gratis.

veckans lunch
kalender

21 december

Ett miljövänligt, högabsorberande, dammfritt strö som används till både kattlådor och djurburar.
Den produkten hittar man i dagligvarubutiker och på zoo-affärer över hela Sverige. Produkten som går under Toa-Lätt tillverkas av företaget Sorption med säte i Hofors.
Under dagens lucka hittar vi en av systrarna som idag driver företaget – Johanna Grönlund.

1986 bildade Rolf Grönlund företaget Sorption AB, men det är hans döttrar som sedan många år tillbaka driver företaget som har sin verksamhet i Böle i Hofors.
Johanna Grönlund, tillsammans med sin syster Anna-Cari Westlund, är det som nu driver verksamheten framåt.
Ett miljötänk genomsyrar hela företaget, dels i produkten Toa-Lätt som innehåller pappersmassa gjord på ren pappersfiber utan tillsatser och där råvaran är en biprodukt från papperstillverkning, men också på det Fairtradefika som man är med och arrangerar en speciell dag per år.
- Vi är båda intresserade av matlagning och att man ska använda schyssta råvaror. Vi tycker även mycket om att fika och förra året fick jag höra talas om den här dagen och tänkte att det var något vi kunde hänga på och så blev det. Det ligger ju dessutom ganska rätt i tiden om att man är medveten om vad man stoppar i sig, säger Johanna Grönlund.
Johanna är en engagerad företagare som värnar miljön, men hon värnar också om föreningslivet i Hofors kommun då hon dels är ordförande för Hofors AIF men också instruktör på Aerostep.

Johanna, ni har drivit företag under en längre tid i Hofors kommun, hur ser du på utvecklingen?
- Jag ser ljust på framtiden, ett växande miljöengagemang kommer att göra att fler får upp ögonen för vår produkt.
Jag hoppas också att vår bransch (djur och zoobranschen)börjar att se över vilka produkter som de marknadsför och vilket ekologiskt avtryck de gör på vår planet.
Vi har långt gånga planer på att investera i solenergi under 2019, ett steg i rätt riktning för att minska el-användningen och förstärka vår miljöprofil.

8
21
17
5
14
20
19
9
1
2
7
23