REGISTRERA DIG FÖR NYHETSBEVAKNING!

Registrera dig och bli meddelad när vi lägger till nyheter på webbsidan. Att prenumerera på våra uppdateringar är givetvis gratis.

veckans lunch
kalender

10 december

Hon satsade stort och lyckades.
I år var den första säsongen som Linda Ekman hade sitt företag Pelargonmuseum och Trädgård öppet. Och det blev en säsong som blev långt bättre besöksmässigt än vad företagaren kunde ana.

I september var det ett år sedan som Linda Ekman tog över Bergabacken Pelargonmuseum av Pia Walldau.
Muséet flyttade från Berg hem till Lindas gård i Fors i Torsåker och fick namnet Pelargonmuseum och trädgård, men innan flytten inleddes ett byggprojekt av stora slag.
När Linda öppnade för säsongen i år stod två stora växthus färdigbyggda. Totalt 350 kvadratmeter växthus där den ena delen rymmer pelargonmuséet och den andra plantor som finns till försäljning. En byggnad som sammabinder de två växthusen rymmer ett café och butik.
Under tre sommarmånader i år höll Linda Ekman sin verksamhet öppen och den första säsongen gick långt över förväntan.
– Ser jag till kassan så har jag haft över 4 000 betalande kunder under de tre månader jag har haft öppet. Men det har ju varit besökare här som inte handlat så själva besöksantalet är större, säger Linda Ekman.
Just nu pågår planering för nästa års säsong som Linda hoppas kunna bli längre än tre månader.
– Många idéer finns och jag ser årets säsong som en testsäsong, säger hon.

8
21
17
5
14
20
19
9
1
2
7
23